fredag 29 april 2022

Basal hygien i vård och omsorg - Arbetskläder

 I november 2018 trädde en ny föreskrift i kraft från Arbetsmiljöverket (AFS 2018:4) som kompletterar och tydliggör det redan gällande föreskrifterna från Socialstyrelsens föreskrifter om basal hygien i vård och omsorg som gäller från 2016 (SOSFS 2015:10). 

Detta innebär att arbetsgivaren nu är skyldig att förse all personal (även vikarier) i vård och omsorgen med arbetskläder och följa hygienföreskrifterna om hur arbetskläderna tvättas,torkas, förvaras och används. Så när personal kommer till sin arbetsplats ska det finnas rena arbetskläder i rätt storlek, ombyte under dagen om det behövs och sedan lägga i tvätten när dagen är slut. 

Nu har det gått fyra år sedan detta börja gälla men fortfarande fungerar detta inte som det ska. Långt ifrån alla har tillgång till arbetskläder. Förvaring, tvätt och tork av arbetskläder fungerar inte enligt hygienrutin utan personal förväntas många gånger lösa det här själva i förbifarten av sina andra arbetsuppgifter. Som vanligt rör det sig om pengar. Det kostar att köpa in tillräckligt med arbetskläder så att det finns i ALLA storlekar, räcker till ombyten osv. Det är en stor kostnad att ha en korrekt tvättrutin som följer hygienrutiner, både lokal och personalkostnader. Så många arbetsgivare bryter fortfarande mot hela eller delar av föreskrifterna. Och då det rör sig om stora risker för smittspridning så räcker det inte att man följer vissa men struntar i andra delar - personal utsätts för risker och sköra vårdtagare utsätts för än större risker. Arbetsgivare tar helt enkelt inte detta på tillräckligt stort allvar. 

Jag ställde frågan i en grupp med undersköterskor om det fungerade på deras arbetsplats. 359 svarade ja, 67 svarade nej. Fast när jag sedan läser alla kommentarer så förstår jag att det fungerar lite si och så runt om i landet även hos de som svarat ja. Det finns bra arbetsgivare som tagit frågan på allvar och följer föreskrifterna till punkt och pricka. Men det finns allt för många arbetsgivare som genar och blundar, som inte ens försöker, som inte ens satt sig in i hur det borde skötas korrekt.

Det kan också tilläggas att en och samma kommun kan skilja enormt ute i verksamheterna i denna fråga. Det som skrämmer mig mest är att det gått så lång tid sedan föreskrifterna började gälla - egentligen sex år, men sedan Arbetsmiljöverkets förtydligande för fyra år sedan borde detta nu fungera friktionsfritt för i alla fall tre år sedan (ett års tid för omställningen kan jag förstå) - men det gör det inte, långt ifrån. Många använder fortfarande privata arbetskläder, tvättar hemma eller de ej korrekta tvättstugorna svämmar över av tvätt och arbetskläder förvaras blandat med privata osv. Många i personalen sprider således ofrivilligt en massa patogener och mikroorganismer. Och med tanke på att vi under dessa år också  har levt med en pandemisk högrisksmitta är det ännu svårare att förstå att man inte har kommit till rätta med det här, att man inte tar detta på allvar. 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar