fredag 2 december 2022

Ett intressant litet kulturkrig

  Det pågår ett litet kulturkrig som jag tycker är lite intressant både som medlem i fackförbundet kommunal och läsare av vår medlemstidning Kommunalarbetaren och som skrivande undersköterska. Att mitt namn nämns i ett debattsvar från reportrarna med redaktörsansvar för kulturen i Kommunalarbetaren gör inte mitt personliga intresse mindre – tvärtom. Ett debattsvar som för övrigt inte Aftonbladet publicerade utan fick publiceras i Kommunalarbetaren istället. 

 

 Det hela handlar om kulturens utrymme och innehåll i fackpressen och började med att Aftonbladets litteraturredaktör Rasmus Landström skrev svidande kritik om att kulturen i LO-fackförbundens medlemstidningar minskat och riskerar att avvecklas helt sedan LO:s mediehus tagit över driften av alla medlemstidningarna. Jag delar hans kritik i den meningen att ”kostnadseffektiviseringar” alltid riskerar att slå fel och i det här fallet att kulturen riskerar att minskas ner till ett platt minimum – kultur har aldrig varit högst prioriterat och allra minst arbetarkulturen. Rasmus Landström ställer också frågan om vart skrivande arbetare ska vända sig i dag om inte ens deras förbundstidningar bryr sig, vilket jag tycker är en relevant fråga. LO Mediehus och en massa chefredaktörer och ansvariga utgivare för fackförbundstidningarna svarar att "Vi ska inte leva kvar i det dammiga 70-talet" och att kulturjournalistiken visst går i takt med vad läsarna vill ha.

  
 Personligen tycker jag att Kommunalarbetaren (som är den tidningen som jag läser, kan inte yttra mig om de andra) fortfarande håller kulturfanan högt även om man självklart alltid kan önska sig mer – speciellt mer om och av medlemmarna själva. Men något som inte uppmärksammats alls i detta lilla kulturkrig är det faktum att debatten förs ovanför de berördas huvuden. Det är medelklassen som diskuterar arbetarklassen – och där mina vänner faller det enligt mig pladask även om jag kan se poänger i debatten.


ps. Superkul att Årets mest lästa kulturtext i Kommunalarbetaren (digitalt) var intervjun med mig och min bok ”Äldreboendet Solrosen”. 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar