onsdag 17 juni 2020

Tid för reflektion


Med fyra frågor före och fyra frågor efter arbetspasset försöker man i Region Östergötland komma tillrätta med den biten av arbetsmiljön som i mångt och mycket länge varit eftersatt. Med tid avsatt för reflektion kommer brister och sådant som varit känsligt, jobbigt och svårt under dagen upp till ytan och medarbetare kan gå hem med känslan av att ha satt punkt för dagen och behöver inte ”ta med sig jobbet hem”. Medarbetare kan diskutera tillsammans både före och efter arbetspass samt att cheferna kan använda svaren på frågorna till att rätta till eventuella brister i arbetsmiljön.

Frågor som används i Region Östergötland före arbetspasset:
  1. Jag vet vilka mina arbetsuppgifter är idag och hur jag ska utföra dem
  2. Jag vet vilken skyddsutrustning jag ska använda och när
  3. Jag känner att jag har kompetens och erfarenhet att utföra mina arbetsuppgifter bra idag
  4. Jag har någon att prata med om jag vill ta upp något som jag har varit med om och tänker på
Frågor som används av Region Östergötland efter arbetspasset:
  1. Jag tycker att arbetspasset gick bra
  2. Jag fick det stöd jag behövde för att utföra arbetsuppgifterna
  3. Jag fick tid för lunch och paus/återhämtning
  4. Jag hade tillräcklig kompetens och erfarenhet att utföra mina arbetsuppgifter
Efter varje fråga finns en grön glad gubbe, en gul varken glad eller ledsen gubbe och en röd ledsen gubbe. Medarbetarna ringar in den gubben som bäst beskriva hur hen upplever/känner inför varje påstående. 



Då brister i den organisatorisk och social arbetsmiljön idag står för en mycket stor del av sjukskrivningarna och fortsatt är en stigande stjärna så skulle jag verkligen önska att detta mycket enkla men föredömliga arbetssätt vore något som fler verksamheter tog efter på ett eller annat sätt. Man skulle självklart kunna anpassa frågorna till just sin verksamhet, men det viktiga är tid avsatt för reflektion. Det skulle kosta en 5-10 minuter innan och en 15-20 minuter efter varje arbetspass, men kan i gengäld göra stor skillnad för medarbetares både kortsiktiga som långsiktiga hälsa och kan vara en viktig del i arbetet för en bättre organisatorisk och social arbetsmiljö. Jag vet att tid är pengar och att någon arbetsgivare kanske tycker att detta skulle ta allt för mycket tid av arbetsdagen, men tid som medarbetare är sjukskrivna – kanske i månader och år, kostar än mer pengar och är ett onödigt lidande hur man än vrider och vänder på det och som ju många gånger går att förhindra om man bara vill. Och ett liknande arbetssätt som i Region Östergötland är en mycket enkel och bra början till något som bara kan bli bättre. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar