fredag 6 december 2019

Samma lika för alla - om skift i vård och omsorgen

I dagsläget är det mycket vanligt med skiftarbete inom vård och omsorgen då verksamhetens behov som bekant pågår dygnet runt, årets alla dagar - så någon måste alltid jobba. Vanligast är dag/kväll omvartannat och ren natt. Men det är ju ingen naturlag som säger att de flesta måste jobba skift bara för att det behövs personal som jobbar dag, kväll och natt – det borde kunna finnas fler alternativ. Speciellt med tanke på att skiftarbete är en av de stora riskerna för ohälsa enligt Arbetsmiljöverket. 
I en undersökning som jag nyss gjorde i en facebookgrupp med undersköterskor och vårdbiträden (se bild 2) och där över 1000 personer svarade visar att endast 20% vill jobba skift i någon form om de fick välja fritt. Att det set ut så tycker jag stöder min tes om att man som arbetsgivare kanske borde vara mer flexibel och titta på fler alternativ om man vill vara en attraktiv arbetsgivare. Idag är det personalen som får vara flexibel istället - som om samma lika är det samma som den bästa lösningen för både personal och arbetsgivare.

Om vi ponerar att en verksamhets grundbehov är ett visst antal dagpersonal, kvällspersonal och nattpersonal varje dag, året runt och där alla i personalen får jobba skift för att täcka upp verksamhetens behov - samma lika för alla. Men i personalgruppen finns det de som helst skulle vilja jobba enbart dag, enbart kväll eller enbart natt, och några som vill jobba skift med dag och kväll eller kväll och natt osv. Det jag menar är då att man skulle kunna ha ett eller flera andra sätt att lösa täckningen av personal på. Några som är anställda på rena dag, kväll och nattscheman – eventuellt både med och utan helger och att man har några som är anställda på skift i olika varianter – man skulle då kunna uppnå täckning för verksamhetens behov utan att det skulle kosta en enda krona mer för arbetsgivaren. Samtidigt skulle man få en nöjdare och friskare personal i ett enda trollslag. Win win för alla som det brukar heta.

Självklart kan man kanske inte fullt ut se till så alla får exakt sina drömtider i alla lägen, men det borde gå att få till det bättre än idag. När jag funderar på hur jag själv skulle vilja ha det om jag skulle välja helt fritt så skulle jag nog jobba endast dag, och i andra hand skift dag och kväll om de låg på olika veckor så att jag slapp vändskift och i tredja hand endast kväll – och jag har personligen inget emot att jobba varenda lördag och söndag om det skulle vara så. Men jag skulle aldrig kunna jobba natt i någon form eller ständiga vändskift med för lite nattsömn – det tär för mycket och skulle bokstavligen äta upp mig som fungerande människa. Men som tur är så finns det inte bara de som är som jag utan en hel uppsjö av olika unika människor som har helt andra första, andra och tredjehandsalternativ så att vi tillsammans skulle kunna bli till en mycket väl fungerande verksamhet. 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar