måndag 2 mars 2020

Arbetsmiljöverkets tillsynsrapport

 
Hög sjukfrånvaro, arbetssjukdomar, belastningsskador, hot och våld samt besparingar är en del av vardagen för dem som arbetar inom äldreomsorgen, enligt Arbetsmiljöverket som den 2 mars kom med Projektrapporten Äldreomsorgen 2017-2019 

 
Med utgångspunkt i regeringens arbetsmiljöstrategi för ett hållbart arbetsliv så fick Arbetsmiljöverket i uppdrag att genomföra en tillsynsinsats riktad mot specifikt äldreomsorgen. Det har varit en omfattande tillsynsinsats som genomförts över hela Sverige hos 196 arbetsgivare och 1012 arbetsplatser. Resultatet visar att 87 % av inspektionerna ställt krav på förbättrande åtgärder i arbetsmiljön för arbetstagarna inom hemtjänst och på äldreboenden. Alla inspekterade arbetsgivare har fått krav, utifrån konstaterade brister på arbetsställenivå och/eller huvudmannanivå. 


 
Arbetsmiljöbrister som framkommit under tillsynsinsatserna

  • Okunskap och otydliga rutiner för det systematiska arbetsmiljöarbetet gör det svårt för alla att vara delaktiga och ha inflytande, det gäller på alla nivåer.
  • Inga regelbundna undersökningar och riskbedömningar av alla faktorer i arbetsmiljön. Det saknas kontinuitet i arbetsmiljöarbetet, rutiner brister då exempelvis nya chefer tillsätts och många gånger saknas lokala skyddsombud.
  • Ofta beskrivs åtgärder utan uppföljning och kontroll av effekter, till exempel följs inte åtgärder mot stress eller hög arbetsbelastning upp för att se om de ger hållbara effekter.  
     
  • Brist på hjälp och stöd i att prioritera arbetsuppgifter vid resurs- och tidsbrist. 
     
  • Att chefer har svagt stöd från arbetsgivaren för att klara sitt ledarskap, det kan röra sig både om administrativt stöd som att ha ansvar för allt för många medarbetare. 
     
  • Hög grad av digitalisering utan att säkerställa personalens digitala kompetens.
 
Målet med insatsen har varit att bidra till förbättrade arbetsmiljöförhållanden för personal i äldreomsorgen inom såväl hemtjänsten som på äldreboenden, då god arbetsmiljö är avgörande för att behålla personal i äldreomsorgen både nu och i framtiden. Så nu är det hög tid för berörda tjänstemän och politiker att kavla upp ärmarna och tillsammans se till att hög arbetsbörda, stress, arbetssjukdomar, bristande rutiner, otillräckliga riskbedömningar, Kompetensbrist, hot och våld är ett minne blott.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar