Hög
sjukfrånvaro, arbetssjukdomar, belastningsskador, hot och våld samt
besparingar är en del av vardagen för dem som arbetar inom
äldreomsorgen, enligt Arbetsmiljöverket som den 2 mars kom med
Projektrapporten Äldreomsorgen 2017-2019
Med
utgångspunkt i regeringens arbetsmiljöstrategi för ett hållbart
arbetsliv så fick Arbetsmiljöverket i uppdrag att genomföra en
tillsynsinsats riktad mot specifikt äldreomsorgen. Det har varit en
omfattande tillsynsinsats som genomförts över hela Sverige hos 196
arbetsgivare och 1012 arbetsplatser. Resultatet visar att 87 % av
inspektionerna ställt krav på förbättrande åtgärder i
arbetsmiljön för arbetstagarna inom hemtjänst och på
äldreboenden. Alla inspekterade arbetsgivare har fått krav, utifrån
konstaterade brister på arbetsställenivå och/eller huvudmannanivå.
Arbetsmiljöbrister
som framkommit under tillsynsinsatserna
- Okunskap och
otydliga rutiner för det systematiska arbetsmiljöarbetet gör det
svårt för alla att vara delaktiga och ha inflytande, det gäller
på alla nivåer.
- Inga regelbundna
undersökningar och riskbedömningar av alla faktorer i
arbetsmiljön. Det saknas kontinuitet i arbetsmiljöarbetet, rutiner
brister då exempelvis nya chefer tillsätts och många gånger
saknas lokala skyddsombud.
- Ofta beskrivs åtgärder utan uppföljning och kontroll av effekter, till exempel följs inte åtgärder mot stress eller hög arbetsbelastning upp för att se om de ger hållbara effekter.
- Brist på hjälp och stöd i att prioritera arbetsuppgifter vid resurs- och tidsbrist.
- Att chefer har svagt stöd från arbetsgivaren för att klara sitt ledarskap, det kan röra sig både om administrativt stöd som att ha ansvar för allt för många medarbetare.
- Hög grad av
digitalisering utan att säkerställa personalens digitala
kompetens.
Målet
med insatsen har varit att bidra till förbättrade
arbetsmiljöförhållanden för personal i äldreomsorgen inom såväl
hemtjänsten som på äldreboenden, då
god arbetsmiljö är avgörande för att behålla personal i
äldreomsorgen både nu och i framtiden. Så
nu är det hög tid för berörda tjänstemän och politiker att
kavla upp ärmarna och tillsammans se till att hög arbetsbörda, stress, arbetssjukdomar, bristande rutiner, otillräckliga
riskbedömningar, Kompetensbrist, hot och våld är ett minne
blott.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar