söndag 8 oktober 2023

Vår rätt till vila och återhämtning som bara gick upp i rök och försvann

Enligt 14 § arbetstidslagen ska arbetstagare ha rätt till minst 36 timmars veckovila. Före det att den veckovilan påbörjas är det nu klargjort i eu-domstol att en arbetstagare dessutom först ska ha rätt till minst elva timmars dygnsvila. Det innebär alltså att arbetstagare som utgångspunkt har rätt till 47 timmars sammanhängande ledighet per vecka. I min enfald trodde jag och många med mig att detta äntligen skulle börja gälla den 1 oktober i år... men icke. I sista stund innan det hela skulle börja gälla så kommer en kovändning stor som en elefant som jag inte riktigt såg komma. Helt plötsligt så kan arbetsgivaren återigen baka in vår rätt till dygnsvila i vår veckovila. Att jag tycker det suger är bara förnamnet. Nu får vi vänta tills våren 2024 - och hoppas att det inte uppdagas nya kryphål som gör att det dröjer ännu längre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar